onsdag 23 februari 2011

Varför Ajax heter Ajax

Man kan ju tycka att det är lite konstigt att min syster heter Ajax, som alla tvåbenta verkar ha fått för sig är ett pojknamn. Men om ni kommer ihåg när jag berättade om Mitt liv som hund (del 1) så pratade jag om vår bror Akilles som dödde och som egentligen skulle ha fått flytta hem till mina människor. Oförskämt när man tänker på det, för det är ju faktiskt MINA människor... Fast synd om honom så jag skäms faktiskt lite när jag tycker så. Men matte hade döpt honom till Ajax innan hon fick veta om hans hjärtfel och innan han inte fanns längre. Och när hon då valde en flicka istället. Som INTE var jag, (fattar ni vilken skitdålig smak hon har...) så bestämde hon att den flickan skulle få heta Ajax för att hedra minnet av vår bror. Fint tänkt men vilket löjligt namn egentligen. Så nu när jag har facit i tassen så är jag bara glad att hon inte valde mig. Utan att det istället blev husse som fick döpa mig den dagen jag äntligen fick mitt rätta hem. För Freja är ju det finaste en prinsessa kan heta. Ja jag vet att jag har varit dålig på att berätta del 2 men det är faktiskt slöhusses fel, fast att han har lovat så gör han bara sånt jobb och trist skit. Men han har sagt att det blir snart. Hmmm... Vågar man hoppas på det egentligen? 
Här är syrran när de var på 5 veckors besök... Inte helt stor, då var jag större!!! Inte lätt att tro om man ser oss idag.
Och här har hon flyttat hem till matte och husse, saken är den att när matte kallade henne för Ajax dag 1 så lyssnade hon och har gjort det sedan dess, ingen tvekan om att det är hon som är Ajax liksom!!! Lika lite tvekan om att det är hennes Unkas som hon sover med där, Samma sak där, första dagen hittade hon Unkas och hon bär omkring på honom fortfarande, snart 6 år senare, han är hennes käraste ägodel!!! (och tro mig, hon har många! Min garderob är liksom futtig i jämförelse)
Innan jag flyttade in var hon faktiskt kompis med den där katten!?! De både lekte och sov tillsammans...
Men hon har alltid varit en jäkla tuff tjej som lever upp till sitt namn (Ajax = Grekisk krigsgud, som förövrigt var den som bar en döende Akilles över slagfälten enligt legenden, ännu en fin sak att ha i åtanke )
Som sagt, en tuff flicka även som valp!!! Men faktiskt en väldigt snäll tuffingvovve... Säg nu bara inte till henne att jag skrev så! Då förlorar jag nog vad jag jobbat upp i respekt hos henne under åren...
Slutligen en superjättekram till min kattbror Bosse, han var snäll mot mig när jag var ny, ja ni ser ju!!! Han är fortfarande jättedålig, tyvärr blir det bara sämre... Husse och matte är jätteledsna och vill bara få de sista provsvaren nu. Jag gör vad jag kan för att trösta... Kan inte göra något mer tyvärr... Ska hjälpa husse att försöka ge honom vatten nu!!!  Phalénepussar!

5 kommentarer:

  1. Måste ju säga att syrran din är supersöt -också! Och vilka bussiga katter ni har, som tar hand om små nykomlingar så fint. Tycker jag ni ska vara väldigt glada för:)
    Och vi skickar MASSOR av kramar till Bosse! Har tänkt mycket på honom fast vi inte känner honom. (Och på er andra också!)Hoppas hussen och matten får provsvar snabbt,snabbt så de kan ta beslut, även om det riskerar bli jobbigt det också. Men det är ju hemskt att se ett älskat djur bli sämre och inte veta vad man ska kunna göra för att lindra. Avundas er inte!
    PUSS till fine Bosse!

    SvaraRadera
  2. Två så snygga syrror...hur bra kan det bli?! Jag tycker gott att man kan heta Ajax även om man är tjej! Det finns dom som tror att Rudi är ett tjejnamn bara för att det slutar på i.

    Vi tycker också synd om Bosse och er och tänker på er.

    Puss, brudar!

    SvaraRadera
  3. Krama Bosse från mig! Jag tycker att Ajax är ett fint namn på din syrra. Och dessutom ett hedersnamn! Visste inte att man kunde ha gosedjur SÅ LÄNGE. Mina tar slut ganska fort, men det var väl en bra kvalité... Kramis!

    SvaraRadera
  4. Men så otroligt söta ni var som små :) Riktiga små charmtroll :) Vilken tur att inte du blev Ajax då utan Prinsessan Freja :)

    SvaraRadera
  5. Tax för den förklaringen, vi har faktiskt funderat varför syrran din heter Ajax, men nu vet vi bättre. Ett elände med sjuka brorsor även om det inte är några riktiga brorsor men bor man under samma tak så lider man med dem som är sjuka, så är det bara.

    Taxpussar i mängd.

    SvaraRadera